Zdravá strava není drahá, aneb vyvrácení mýtu

Každý z vás už určitě slyšel tvrzení, že nemůže začít zdravě jíst, jelikož nevydělává tolik, aby si tento luxus mohl dovolit. Když dojde i mezi mými přáteli nebo kolegy v práci na téma zdravá strava, ano, většina lidí má povědomí o tom, co zdravé stravování obnáší, ale už nevědí, jak sami začít.  

V praxi to většinou vypadá tak, že člověk ve snaze zjistit co nejvíce informací buď začne surfovat po různých stránkách s výživou, kde je tolik zavádějících informací, které laik nemůže na první dobrou vstřebat, nebo ti odvážnější navštíví různé kamenné obchody, kde jim pro změnu rovnou nabízí různé doplňky stravy a náhražky. Následek toho je, že většina lidí v němém úžasu poděkuje a odchází a poté při diskuzích na zdravé stravování automaticky namítá – je to drahé, nemám takovou sebekázeň, disciplínu nebo dokonce že jim zdravá strava nechutná. Jelikož to slýcháme dennodenně, chtěli bychom našim čtenářům uvést pár věcí na pravou míru. Zdravý životní styl nemusí být vůbec drahý, naopak je kolikrát i levnější než běžná strava, ale je potřeba si osvětit pár základních bodů.

Nejprve si pojďme říci co to vlastně zdravé stravování je – určitě existuje spousta odborných definic, ale je to především o tom eliminovat konzumaci chemicky zpracovaných potravin a zařazovat potraviny bohaté na živiny. Odměnou pravidelné konzumace zdravého jídla vám bude zlepšení nejen fyzického stavu ale též duševního. My jsme zastánci názoru, že kvalitní, racionální stavování, lze postavit i na levných a zároveň zdravých a výživných potravinách, což si na konci článku i ukážeme. 

Důležité je neuchylovat se k žádným extrémům, v podobě různých diet, které nám slibují okamžité výsledky. Zdravé stravování je totiž nastavení mysli a musíme ho chápat jako životní cestu nikoli zázračnou krátkou trasu. Pokud budeme jíst nutričně vyváženě a podle toho co naše konkrétní tělo opravdu potřebuje budeme rozhodně utrácet méně.

Zamysleli jste se vůbec někdy nad tím, jaké je složení vaší stravy? Spousta lidí si vůbec neuvědomuje, kolik peněz vyhodí právě za nezdravé svačinky ať už ve formě sušenky, koblížku nebo dennodenních obědů v restauraci, pizzy či KFC k večeři. Poté tu jsou také víkendové nájezdy s celou rodinou do drahých fast – foodů, kde není problém za jeden oběd v podobě menu zaplatit za 4člennou domácnost i 1 500 Kč. Ve finále se není čemu divit, jelikož tyto potraviny obsahují spoustu ztuženého tuku a glutamátů. A jak je známo, tuk je nositelem chuti a glutamát chuť ještě zvýrazňuje.

Člověk se pak stává na tomto jídle závislý a cíleně ho vyhledává častěji, a to i přesto, že je poté unavený a trpí nadýmáním, na které si většina z nás jednoduše zvykla jako na běžný důsledek stravování. Zdůrazňuji, že tohle opravdu není normální stav po jídle. Navíc častá konzumace těchto jídel vede k civilizačním nemocem jako je obezita a s ní spojené doprovodné nemoci jako je např. vysoký krevní tlak, cholesterol, diabetes typu 2 a jiné. Největší paradox je, že většina lidí trpících obezitou jsou ve skutečnosti lidé nutričně podvyživení.

Zkuste si tedy vzít kus papíru a zaznamenávat si celý denní peněžní výdej za jídlo. Ve finále přijdete na to, že celková suma dá mnohem vyšší částku, než když máte na talíři denně zdravé jídlo, které se samozřejmě podepíše nejen na vašem fyzickém stavu, ale též duševním. Nemusíte mít obavy z chuťové nedostatečnosti, i když je pravda, že po vysazení potravin plných zvýrazňovačů chuti vám může připadat zdravé stavování poněkud nevýrazné.

Ale určitě nemusíte zoufat, jelikož všechno je otázka zvyku a tělo je chytré a učenlivé a po pár týdnech, se vám chuťové receptory vrátí. Je to například jako s olivami – člověk jim přichází na chuť postupně. Navíc vedlejším pozitivním efektem vám bude Vaše zdraví, jelikož racionálním jídelníčkem investujete hlavně do svého zdraví a zdraví budoucího. A věřte, že investice do stravy se každému několikanásobně vrátí. Každá racionální strava je sestavena ze správně postavených makronutrientů jako jsou kvalitní rostlinné a živočišné bílkoviny, zdravé tuky a komplexní sacharidy a vláknina.

10 tipů, jak ušetřit

  • Preferujte sezonní a lokální ovoce a zeleninu
  • Využívejte slevové akce, ale nenechte vyhrát kvantitu nad kvalitou
  • Kupujte větší balení trvanlivých potravin např. rýže, ovesné vločky, oříšky
  • Plánujte – sepište si seznam potravin, které budete potřebovat podle toho co budete v týdnu vařit, vyhnete se unáhleným nákupům
  • Využívejte zbytky potravin – vyhnete se plýtvání potravin – experimentujte
  • Zkuste využívat krabičky – pokud máte připravené jídlo předem, zabráníte zbytečnému utrácení za hotové jídlo nebo náhodné přepady mlsné
  • Zamrazujte ovoce, zeleninu, zavářejte džemy, okurky, kompoty
  • Ve stravování platí v jednoduchosti je krása – krátké vaření a základní potraviny ušetří váš čas i peníze
  • Choďte nakupovat najedení, tím se vyhnete spontánním nákupům
  • Využijte služeb výživového poradce, který vám pomůže nastavit jídelníček tak, aby odpovídal vaším potřebám

Na závěr bychom vám rádi ukázali pro porovnání příklad zdravého a nezdravého jídelníčku:

Nezdravý jídelníček

  • Snídaně – 2 x koblížek (14 Kč)
  • Svačina – Rohlík (6 Kč) se salámem Vysočina 15 g (9 Kč), Kofola (15 Kč)
  • Oběd – Kuřecí řízek, hranolky, majonéza – v restauraci (130 Kč), pití (30 Kč)
  • Svačina – Jablko (6 Kč), Activia nápoj lesní plody (23 Kč)
  • Večeře – KFC (120 Kč)

Celková útrata za tento nezdravý jídelníček je 353 Kč. Navíc je plný nezdravých tuků a jednoduchého cukru s minimem vlákniny. Pro zajímavost, jeho energetická hodnota je následující: Kcal 2476, bílkoviny, 71 g, sacharidy 300 g, tuky 138 g vláknina 16 g.

Zdravější verze jídelníčku:

  • Snídaně – 50 g ovesné vločky (3 Kč), 140 g Ovofit Jahodový (16 Kč), 20 g kešu (8 Kč) jablko (10 Kč) hořká čokoláda 75% kakaa 20 g (4 Kč)
  • Svačina – Kefírové mléko neochucené (13 Kč), 70 g hroznové víno (15 Kč) mandle 10 g (5 Kč)
  • Oběd – 150 g Kuřecí prsa (25 Kč), 200 g brambory (10 Kč), salát okurkový (14 Kč)
  • Svačina – Celozrnný rohlík (7 Kč), 100 g eidam (15 Kč), kedluben (10 Kč) šunka 40 g (15 Kč)
  • Večeře – 250 g Brokolicová polévka (55 Kč), dalamánek celozrnný (9 Kč)

Cenově se tento jídelníček pohybuje o více jak sto korun levněji, tj. 226 Kč. Energetická hodnota je Kcal 1692, bílkoviny 128 g, tuky 62 g, sacharidy 199 g a odpovídá potřebám našeho těla.

V dnešním článku jsme vám chtěli nastínit, že nemusíte kupovat drahé proteinové nápoje a nutridrinky a k obědu si dávat drahý hovězí roštěnec, ale že racionální zdravá strava může být dokonce i levnější než ta nezdravá. Jde jen o to, jak si to dokážete naplánovat a jaké máte energetické potřeby.

Pamatujte – jsme tu pro vás. Pokud stále tápete, můžete se obrátit na naši výživovou poradkynikozurikova@deadiacosmetics.cz, která vám pomůže nastavit vhodný jídelníček vyhovující zrovna vašim potřebám s přihlédnutím k aktuálnímu zdravotnímu stavu a konkrétní finanční situaci.

Markéta z Deadia

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.