Celulitida: co jí způsobuje a jak jí předcházet?

Celulitida může mít nejrůznější příčiny. Mohou za ní stát hormony, nesprávné stravovací návyky či dokonce naše psychika.

Když se mluví o léčbě a prevenci celulitidy, rozumí se tím léčení zánětu v nejvrchnější vrstvě našeho podkoží, při kterém dochází ke zvětšení tukových buněk. Jejím nejviditelnějším projevem je pomerančová kůže, která je důsledkem nesprávného fungování podkožní mikrocirkulace nebo zadržování vody ve tkáních. Léčit celulitidu je tedy důležité nejen z estetického, ale také zdravotního hlediska!

Pojďte se s námi podívat na to, jak příčiny celulitidy rozpoznat a jak jim předcházet.

Hormonální příčiny celulitidy

Přibližně 85 % žen je postiženo estetickými nedostatky kůže souvisejícími s celulitidou. To však rozhodně nevylučuje, že na celulitidu nemohou trpět i muži. Procento výskytu celulitidy u mužského pohlaví je však mnohem nižší. To je podmíněno hormonálními a genetickými rozdíly mezi oběma pohlavími. Jak ale tedy hormony ovlivňují výskyt celulitidy?

Ženy produkují hormony jako je estrogen a progesteron, a to hlavně během menstruačního cyklu nebo v menopauze. Zejména estrogeny do značné míry ovlivňují proces spalování tuků a mohou být příčinou vzniku samotné celulitidy. K tomu se přidává i fakt, že ženy více než muži užívají léky, které ovlivňují tvorbu hormonů: jedním z nich je například antikoncepční pilulka.

Kromě rozhozených hormonů však také řada z nás může trpět na neduhy, které mívají jako jeden z vedlejších příznaků vznik celulitidy. A tyto nemoci jsou mnohem rozšířenější, než si myslíme.

Hypotyreóza

Jednou z nemocí, která může stát za vznikem celulitidy je například hypotyreóza. Pod tímto lékařským označením se skrývá porucha funkce štítné žlázy, při kterém je produkce hormonů menší, než by měla být.

Štítná žláza produkuje mimo jiné hormony označované T4 a T3. T3 hraje v našem těle roli v oxidaci, termoregulaci a urychluje také odbourávání tuků a sacharidů. Pokud trpíme na hypotyreózu, hormon T3 je produkován pouze v malém množství.

V důsledku toho se zpomaluje celý přirozený proces spalování tuku. Tuky pak mají tendenci se hromadit a tukové buňky zvětšují svůj objem. Pokud je tento metabolický proces „porouchán“ dlouhodobě, může dojít k výskytu celulitidy a zadržování vody.

 

Hyperestrogenismus

Jestliže hypo- znamená „méně“, hyper- znamená „více“. Při hyperestrogenismu tedy dochází k nadměrné produkci ženského hormonu estrogenu. Ten u nás může nastat v důsledku nejrůznějších faktorů jako jsou menopauza, endometrióza, cysty na vaječnících či nadměrným přijímáním léků s obsahem estrogenu. Hyperestrogenismus může v dlouhodobém hledisku vést k mnohem závažnějším onemocněním, než je celulitida, ale i celulitida může být jedním z jeho projevů.

Hypercholesterolomie

Hypercholesterolomie je nám všem známá pod přátelštějším názvem „vysoký cholesterol“. Všichni určitě dobře víme, že hladiny cholesterolu bychom si měli stále hlídat a držet ji pod kontrolou. U žen může k chronicky zvýšenému cholesterolu dojít například po menopauze. Následně se také může zvýšit četnost výskytu celulitidy.

 

Celulitida může mít příčiny i ve stravování

Lidé velice často podceňují, jak důležité je to, co každý den jíme. Může se nám to zdát jako zcela banální věc, ale cokoliv, co do svého těla vpravíme v něm spouští nesčetné množství chemických reakcí. Každá z nich může mít blahodárné, ale také škodlivé účinky. Je tedy logické, že některá z těchto reakcí může v našem organismu vést i k celulitidě.

Výše zmiňovaný problém s hyperestrogenismem může nastat i v případě, že jíme jídla, která obsahují neúměrné množství hormonů. To je ostatně jeden z hlavních problémů dnešního stravování a jídelního průmyslu. Hromadné chovy velice často využívají hormony, aby zvířata rychleji rostla a produkovaly více masa či mléka.

Tyto uměle přidané hormony se pak dostávají i do našich těl. Proto je vždy dobré si prověřit původ našich potravin živočišného původu a ujistit se, že pocházejí z bio dodavatelských řetězců, ať už jíme kuřecí, krůtí, vejce či mléko.

Jak nastolit rovnováhu ve výživě a v našem těle?

 

Všechny tyto faktory, pokud k nim ještě přičteme různé choroby, poruchy funkcí našeho těla, užívání antikoncepce či stres, mohou zapříčinit vznik celulitidy a v některých případech i vážnějších nemocí. Co tedy můžeme dělat abychom tomu všemu zabránili? V první řadě je důležité mít život v rovnováze.

Neznamená to hned zcela vyřadit určité pokrmy z našeho jídelníčku, ale spíše je omezit. V první řadě to znamená dát v našem stravování větší prostor rostlinným bílkovinám, které je nejlepší do těla dostávat přímo ze zeleniny a ovoce. Je také důležité respektovat jejich sezonnost – to znamená snažit se jíst hlavně to ovoce a zeleninu, které jsou zrovna v sezóně. To, kdy jaké plodiny dozrávají, je způsob matky přírody jak nám naznačit, co bychom měli zrovna jíst. V rozumném množství bychom měli jíst také maso, ryby, vejce a mléko. Vždy však dbejte na jejich původ!

V našem jídelníčku by také neměla chybět vláknina, která je velmi důležitá pro správné zažívání. Měla by tudíž převládat nad sacharidy a pečivem z polotovarů. To ostatně stojí za stále větším množstvím výskytu intolerancí. Pamatujme si, že intolerance na určité potraviny vede mimo jiné k zánětům v našem těle. Jedním z důsledků zánětu v našem těle může být nesprávné spalování tuků, což může vést k hromadění tukové hmoty a vzniku celulitidy.

Psychologické příčiny celulitidy

V oboru psychologie existuje několik teorií, které nám připomínají, jak moc jsou psychika a tělo propojeny. Jedno může ovlivňovat druhé, a to do značné míry. Proto se nezdá až tak zvláštní přepokládat, že za vznikem estetických nedokonalostí jako je celulitida může stát duševní nepohoda.

Pokud přibereme na váze, může se jednat o jakýsi způsob ochrany před vnějším světem; tím, že mezi sebou a okolním světem vztyčíme bariéru. Například zadržování vody může být podle některých psychologů spojeno s potížemi či neschopností vyrovnat se se složitou duševní situací, ať už v přítomnosti nebo v minulosti.

Životní nejistoty a nálady mohou přispívat k celulitidě na chemické i psychosomatické úrovni. Je prokázáno, že nejrůznější pohybové aktivity, jako například jóga, nám mohou pomoct nastolit rovnováhu duše a těla. Zdravý životní styl je zkrátka dobrý nejen pro náš organismus, ale také pro naši psychiku.

Věříme, že vám dnešní článek přinesl něco nového. Pokud byste měli jakékoliv dotazy, neváhejte se na nás obrátit na [email]. Rádi vám pomůžeme například s výběrem vhodného produktu pro váš specifický problém, ať už je jakýkoliv.